Área de identidad
Código de referencia
Título
Fecha(s)
- 1848-2022 (Creation)
- 1848-2022 (Accumulation)
Nivel de descripción
Sección
Volumen y soporte
1 agrupación documental
Área de contexto
Institución archivística
Historia archivística
Origen del ingreso o transferencia
Área de contenido y estructura
Alcance y contenido
A Facenda Local encargase de desenvolver as actividades económicas locais; e dicir, xestionar os ingresos e gastos locais coa intención de satisfacelas necesidades do municipio.
Dende o século XII ó XVIII os ingresos municipais estiveron formados polos bens de propios ou patrimoniais: tendas, mercados, censos, devesas, muíños, etc.; bens comunais: montes, caza, pesca, etc.; e tamén polos arbitrios propios que xeralmente gravaban o consumo.
O maiordomo encargábase da fiscalización dos ingresos e gastos, asumía a xestión e recadación de ingresos; e actuaba como depositario e custodio de todo o recadado. No século XIV apareceu a figurado Contador, a súa función era censuralas contas que rendía periodicamente o Mordomo. En 1761 esa labor fiscalizadora de contas pasou a desenvolvela a Xunta de Propios e Arbitrios, composta por alcaldes, rexedores e procurador síndico; a cal, tamén se encargou de presentar ante a Contadoría Xeral as contas xeradas pola administración dos propios e arbitrios municipais.
A Facenda Local dos séculos XIX e XX caracterizouse polo intento de unir e suprimir a grande cantidade de arbitrios que existían e polo intento de que os municipios adquirisen autonomía financeira. A principios do século XIX o sistema impositivo nacional buscaba a creación dunha única contribución ou contribución directa, como consecuencia diso suprimíronse as rendas provinciais como: alcabalas, centos, millóns, servizos ordinarios e extraordinarios; aínda que apareceron novas cargas.
As facendas locais coa desamortización dos bens de propios de Madoz (1855), sufriron un importante troco xa que pasaron de ser fundamentalmente patrimonialista a ser eminentemente fiscais. Durante a segunda metade do século XIX e primeira metade do século XX, os ingresos municipais nútrense de diversos impostos como foron: pesos e medidas, consumos, carruaxes de luxo, expedición de documentos, bebidas espirituosas, amillaramentos, soares sen edificar, incremento de valor dos terreos, etc.; e da participación nos impostos cedidos total ou parcialmente polo estado.
Finalmente, a Constitución de 1978, que proclamaba o principio de suficiencia financeira das entidades locais, e a reforma das facendas locais promovida pola Lei 39/88, serviron para a reordenación do réxime presupostario dos entes locais e do sistema de recursos, suprimíronse moitos dos impostos recadados con anterioridade e os ingresos quedaron configurados principalmente polo cobro do imposto de bens inmobles, o imposto de actividades económicas e o imposto do vehículos de tracción mecánica.
En canto os oficios municipais destacar que durante as primeiras décadas do século XIX os encargados da xestión económica eran os depositarios, os secretarios e os alcaldes, sempre baixo a supervisión do Concello. Na segunda metade do século XIX reapareceu a figura do Contador, el tiña baixo o seu cargo a oficina de contas, os libros de contabilidade, preparaba os presupostos e promovía os libramentos. As competencias do contador foron evolucionando, o longo do século XX, facía o que hoxe se coñece como interventor de fondos. Así mesmo, o Depositario que perdera as competencias en favor do contador, o cal se encargara da custodia de valores e de depósitos e do pagamento de libramentos, foi evolucionando cara o que hoxe se coñece como o tesoureiro municipal. Outras institucións importantes foron a Xunta Pericial e a Xunta Municipal de Asociados.
Valorización, destrucción y programación
Acumulaciones
Sistema de arreglo
Esta sección, FACENDA, está organizada nas seguintes divisións de sección e series documentais:
4.- FACENDA:
4.1.- INTERVENCIÓN:
4.1.1.- ASUNTOS XERAIS:
4.1.1.1.- Expedientes xerais de Intervención
4.1.1.2.- Declaracións IVE e IRPF
4.1.1.3.- Xunta Municipal de Asociados
4.1.1.4.- Tribunal de Contas
4.1.1.5.- Informes e certificacións de Intervención
4.1.1.6.- Decretos de ordenación de gastos
4.1.1.7.- Rexistro de entrada e saída de Intervención
4.1.2.- PRESUPOSTOS ORDINARIOS:
4.1.2.1.- Expedientes de financiamento. Créditos
4.1.2.2.- Expediente xeral do presuposto ordinario
4.1.2.3.- Estatísticas presupostarias
4.1.2.4.- Expediente xeral do presuposto do Padroádego Municipal Monte Santa Trega
4.1.2.5.- Expediente xeral do presuposto da Fundación Pública de Servizos Deportivos Municipais
4.1.2.6.- Expediente xeral do presuposto do Padroádego de Turismo
4.1.3.- PRESUPOSTOS EXTRAORDINARIOS:
4.1.3.1.- Expediente xeral do presuposto extraordinario
4.1.4.- PRESUPOSTOS DE INVESTIMENTOS:
4.1.4.1. Expediente xeral do presuposto de investimentos
4.2.- FINANCIAMENTO E TRIBUTACIÓN
4.2.1.- IMPOSTOS:
4.2.1.1.- Xunta Pericial
4.2.1.2.- Contribución territorial rústica
4.2.1.3.- Contribución por gandaría independente
4.2.1.4.- Contribución territorial urbana
4.2.1.5.- Rexistro fiscal de edificios e soares
4.2.1.6.- Matrícula industrial e licenza fiscal
4.2.1.7.- Expedientes de plusvalías
4.2.1.8.- Imposto sobre circulación de vehículos
4.2.1.9.- Contribucións usos e consumos
4.2.1.10.- Arbitrios provinciais
4.2.1.11.- Contribucións especiais
4.2.1.12.- Imposto sobre construcións, instalacións e obras
4.2.1.13.- Bens inmobles de características especiais (BICES)
4.2.2.- TAXAS
4.2.2.1.- Ordenanzas fiscais
4.2.2.2.- Listas cobratorias
4.3.- TESOURARÍA
4.3.1.- CAIXA:
4.3.1.1.- Actas de arqueo
4.3.1.2.- Libro de caixa
4.3.1.3.- Libro de inventarios e balances
4.3.1.4.- Libro de entrada e saída de caudais
4.3.1.5.- Libro de distribución de fondos
4.3.1.6.- Libro auxiliar de efectos
4.3.1.7.- Certificacións e informes de Tesouraría
4.3.1.8.- Partes de caixa.
4.3.2.- RECADACIÓN:
4.3.2.1.- Contas de recadación
4.3.2.2.- Libro de recadación executiva e voluntaria
4.3.3.- CONTAS BANCARIAS:
4.3.3.1.- Contas correntes
4.3.3.2.- Libro de contas correntes
4.3.3.3.- Libro rexistro de facturas
4.3.3.4.- Libro de descontos
Área de condiciones de acceso y uso
Condiciones de acceso
Condiciones
Idioma del material
Escritura del material
Notas sobre las lenguas y escrituras
Características físicas y requisitos técnicos
Instrumentos de descripción
Área de materiales relacionados
Existencia y localización de originales
Existencia y localización de copias
Unidades de descripción relacionadas
Área de notas
Identificador/es alternativo(os)
Puntos de acceso
Puntos de acceso por materia
Puntos de acceso por lugar
Puntos de acceso por autoridad
Tipo de puntos de acceso
Área de control de la descripción
Identificador de la descripción
Identificador de la institución
Reglas y/o convenciones usadas
General International Standard Archival Description, Second Edition, ISAD (G).
Norma Galega de Descrición Arquivística (NOGADA)
Estado de elaboración
Nivel de detalle
Fechas de creación revisión eliminación
Maio de 2010
Idioma(s)
Escritura(s)
Fuentes
Nota del archivista
Descrición realizada polo persoal técnico do Arquivo da Deputación Provincial de Pontevedra e colaboradores